dimecres, 18 de desembre de 2013

ESMORZAR SALUDABLE

Ahir dimarts i el passat dilluns, acompanyarem els nostres esmorzars amb productes elaborats al centre a partir de les olives d'Agres.


Endevineu quins han estat?

Sí! Molt bé!

Efectivament, hem pogut gaudir de dos productes elaborats pels alumnes a partir de les olives que collirem amb Carles d'un bancal de la iaia materna d'Aitana.

Així és com ha quedat el paté. Estava riquíssim! Veritat?


Amb el paté hem untat llesques menudetes les quals desapareixien de la safata al ser untades, en un tres i no res.


I abans de que s'acabara el pati, Nieves ha ensetat el pot d'olives adobades. 
Estaven bones per a uns, salades per a altres.


Algú vol tastar-les?

Passeu-se abans de que s'acabe el paté i les olives adobades.


Fins prompte!

MISTERI AL PATI.

Ahir pel matí, els alumnes de primària descobriren alguna cosa estranya a la plaça de l'Assut.

Sabeu de quina cosa és tractava? Bé, ara ho contem.

Al eixir del centre cultural, just baix del plataner americà, trobaren una inscripció al terra. Alguns  dien que era un missatge secret, altres que era una pista i altres no s'ho explicaven.

Al missatge es podia llegir "MEV", escrit amb majúscules i amb pampols, fulles caigudes de l'arbre veí.
Però, a més a més, baix d'aquestes sigles també podien llegir "PROJECTE".

Així, la llegenda completa deia: "MEV PROJECTE"



Algú sap què significa?

Tots tenien clar, més o menys, que "PROJECTE" pot fer referència a una idea, a alguna cosa que algú vol iniciar. 
Però, que podria significar "MEV"?
La veritat és que ningú ho sabia. 

Així que, començaren les sospites sobre l'autor o autors de la misteriosa llegenda.
I com sempre, ho pagaren els més inocents, Víctor i Artur.

Justament aquestos dos? 
Però, si el primer té alergia a la tardor i el segon tenia les mans plenes de paté d'olives negres!

Crec que no heu encertat, així que seguiu investigant fins que us trobeu amb la resposta.

Bona sort!

dissabte, 14 de desembre de 2013

CLUB DE LECTURA

Sabeu què és un grup de lectura? 

Així començava la visita de la bibliobici a l'aulari d'Agres el passat dijous 5 de desembre de 2013 poc abans de l'hora d'esmorzar.

Sí, i una altra vegada un repicar de campaneta va irrompir en les dinàmiques de les aules per fer eixir de l'escola a tots els alumnes. 
Fòrem els d'infantil els primers en descobrir a Annacleta, esta vegada conduïda per Josep. I va ser Aitana qui va avisar als de primària els quals acudirem en un tres i no res. 

Josep i Annacleta arriben a Agres.


Algú, com Víctor de sisé, comentava que s'havia alçat pensant en la bibliobici i al veure-la davant la porta no s'ho podia creure. 
Tindrà poders aquest alumne?


Com a la visita anterior, la bibliobici arribava carregada amb moltes coses: 

de més cartes de correspondència entre alumnes, de llibres obsequiats per la Biblioteca de Cocentaina, d'un altre llibre per a l'aula d'infantil prestat per la Biblioteca de Carcaixent i de les tasques familiars per a decorar l'aulari de Gaianes en la Trobada de Nadal.


Llegint les cartes enviades pels alumnes d'Alfafara.ria


Després de que Josep ens mostrara tots aquestos regals i obsequis, Artur ens explicà què era i en què consistia un

 CLUB DE LECTURA.

Resultà que els propis alumnes se n'adonaren que ells ja havíen realitzat les tasques pròpies d'un club de lectura però, que al centre les anomenaven com a
 "Lectures col·lectives"

Així que, el que plantejava Artur als alumnes era l'opció de canviar-li el nom, de
recordar la definició, les seues necessitats, el seu funcionament i, completar els punts del compromís per signar-lo.



Al finalitzar l'exposició, els plantejà dos reptes als alumnes:

1. Consensuar en cada aula un o dos aspectes més per afegir al compromís de participació del Club de Lectura i, signar-lo.

2. Dissenyar un logo que identifique al Club de Lectura de l'aulari o de l'aula.



Sereu capaços d'aconseguir aquestos dos reptes? 

Organitzeu-se amb els tutors i envieu-nos els logos i signatures abans de febrer.

Esperem prompte les vostres propostes! Ànim!

divendres, 13 de desembre de 2013

PATÉ D'OLIVES

Hui ha estat un dia especial!

Aquest matí, després del pati, hem fet paté d'olives. Uuummmm!

Què sí! Què sí! Ara us ho contem tot.

Ja fa unes setmanes vam collir uns quilets d'olives
Les vam trencar i per llevar-les l'amargor, les vam posar a remulla dins d'un sac i a la font de l'assut al llarg de la jornada escolar. 
Per la vesprada, abans de tornar a casa, les entràvem dins i les dipositàvem dins d'un cabasset de goma amb aigua de la mateixa font. 
Quan va arribar el moment en que van perdre l'amargor, les deixàrem escorreguent-se al llarg del dia d'ahir fins hui a les onze i mitja del matí, just després del pati.


I hui què hem fet amb elles?

Hui hem fet paté d'olives negres i verdes. 


Intentant esbrinar que es un pate.
En primer lloc i, entre tots, hem esbrinat què és un paté.
Com es menja, com pensàvem que era el procés d'obtenció i quins instruments i ingredients calien .





Quan més o menys ho teníem clar, i amb les mans netes, s'hem dividit en dos grups formats per alumnes dels tres grups i hem començat el procés d'elaboració:


Olives sense pinyol.

Un grup s'ha dedicat, inicialment a
  llevar el pinyol de les olives, les quals ja vam trencar quan les collirem.






 
Pinyols i rebuig.


A més a més, dels pinyols, també hem separat algunes parts de certes olives més tocades.








    Alumnes molent.

     L'altre, amb un molinet de fusta, s'ha dedicat a moldre la pebrella utilitzant l'instrument amb molta cura i, respectant el torn.








    Quan ja teníem certa quantitat, uns quants han començat a batre les olives per transformar-les en un inici del que seria, més tard, el paté definitiu.


      Batent olives amb la batedora.
    Olives transformant-se en paté.













     Conforme avançava la trituració, anàvem afegint pebrella, suc de llima i sal segons el gust dels tastadors, a més a més, d'incloure quasi una dent d'all.

    Molent pebrella, removent i tastant.

    Removent i tastant.



     Finalment, hem afegit un poc d'oli d'oliva. 


    Ara reposarà fins dilluns, quan tastarem a l'hora de l'esmorzar amb llesques de pa torrat

    Ja sabem que quan més temps passe reposant, més gust agafarà de les herbes però, com que s'acaba el trimestre, les tastarem la propera setmana. A més a més, cal la possibilitat d'acabar de transformar les olives que resten i seguir gaudint de la vivència d'aquesta experiència.

    A algú li apeteix tornar a fer paté? 
    Sí? Estàvem segurs de que voldríeu repetir!

    Bé, fins ací un breu resum del dia de hui. 
    Pròximament, publicarem una entrada amb la informació completa i les fotos de tot el procés.

    Fins prompte!


    dilluns, 9 de desembre de 2013

    DIA DEL LA BIBLIOTECA

    Com tots ja sabeu, el Dia Internacional de la Biblioteca es celebra el 24 d'octubre de cada any. Nosaltres, enguany no ho poguerem celebrar al coincidir amb la vaga per una educació pública de qualitat.

    Així que, el passat dia 14 de novembre vam celebrar el dia de la biblioteca com vam anunciar al blog. 

    Bé, doncs, tot va començar poc abans de les 11h del matí al sentir el repicar intens d'una campaneta  que provenia del carrer. 
    Sorpresa la nostra a l'obrir les portes i descobrir a Annacleta conduïda per Lurdes. 





    Lurdes ens havia dut moltes coses. 
    El carro anava tan carregat que la nostra directora va arribar molt esgotada. 

    Vam rebre llibres d'intercanvi de "A colp de pedal" i dos Kamishibais, un gran i un mitjà, amb un conte inclós. 



    També, ens va dur una cosa inesperada: 
    cartes dels alumnes de 1r, 2n i 3r de primària de l'aulari d'Alfafara que ens havien enviat des de la classe de Inma.
    Moltes gràcies, companys! Ens ha agradat moltíssim rebre-les, de fet, ja us van enviar les respostes. Us han arribat?




    Però encara hi havia més, unes pomes i un conte molt especial.

     
    Després de tots aquestos regals, Lurdes ens va contar aquest conte molt interessant. La història tracta d'un xiquet que .... Bé, us recomanem que el busqueu a les biblioteques per llegir-lo. Val?

    Als qui assistireu us va agradar?





    Però, el més divertit va ser que al acabar l'animació lectora, Lurdes ens va convidar a marcar la mossegada sobre una poma per imitar el que feia el xiquet als llibres. I com que era l'hora d'esmorzar no ens poguerem resistir a menjar-se-les.

    Ací teniu les pomes,



    I ací les nostres mossegades






    Acabada l'animació, mentres esmorzàveu al parc, Artur marxava cap a l'aulari d'Alfafara per a fer arribar als alumnes l'animació i els regals que els pertocava.
    Podeu llegir la notícia la blog d 'Alfafara.


     Esteu atents a la notícia sobre l'arribada de la bibliobici del passat
     dijous 5 de desembre de 2013. 
    Demà la publicarem! 

    Fins demà!


    dijous, 5 de desembre de 2013

    BIBLIOMOVILEROS EN BURGOS (I)

    "Bibliomovileros"

     

    Así, hacía referencia cariñosamente durante su ponencia, Aylín Fuentes Messina, Coordinadora de Fomento Lector y Escritor de la Biblioteca de Santiago de Chile, a todos aquellos que se dedican a dar vida a los proyectos de bibliotecas móviles. Y así, nos consideramos todos aquellos que compartimos el completo programa del congreso donde se dieron cita profesionales del bibliobús, de las bibliotecas, del biblioburro, de la bibliobici,..., quienes asumieron desde esta intervención la denominación de BIBLIOMOVILEROS.


    Los representantes del Proyecto Fomento de la Lectura a través de la Bibliobici del CRA Mariola-Benicadell participaron en el 6º Congreso Nacional de Bibliotecas Móviles a lo largo de los pasados días 18, 19 y 20 de octubre de 2013, evento organizado por la Asociación de Profesionales de Bibliotecas Móviles,  ACLEBIM.

    La experiencia vivida en Burgos por Luis, Artur y Annacleta, la bibliobicicleta, fue muy formativa y enriquecedora, permitiéndoles adentrarse en el maravilloso mundo de los profesionales de las bibliotecas móviles y, además, dar a conocer nuestra iniciativa.
    BIBLIOTECA DEL ESTADO EN BURGOS

    No es necesario destacar, que la bibliobici ya despertó interés mucho antes de llegar a la Biblioteca Pública del Estado en Burgos, por el simple echo de ser distinta al eje central del congreso, el maravilloso mundo del BIBLIOBÚS. La expectación alrededor de nuestro proyecto escolar de fomento de la lectura era muy patente, pero puede ser que los verdaderamente sorprendidos fueron nuestros representantes al descubrir el alto grado de profesionalidad en todas y cada una de las múltiples intervenciones, además de encontrar muchos puntos en común con el resto de los proyectos sobre bibliotecas móviles.

    BEBETECA (BNE en Burgos)

    El intenso programa se inició con una presentación un poco atípica, por parte de INNOVARTE, con María Sedano y José Luis Manso , que consiguió cautivar y activar a todos los asistentes. (Aquí podéis visualizar la presentación.) 
    Las ponencias que centraron el programa del viernes por la tarde, se concretaron principalmente, sobre el proyecto de recuperación y reorganización de las bibliotecas móviles en Chile, a cargo de Aylín Fuentes Messina, y sobre la introducción y el aprovechamiento de internet para integrarse entre los servicios de los bibliobuses, a cargo de Rafael Ibañez Hernández, de la Biblioteca Municipal de Burgos. 
    Un encuentro de profesionales de las bibliotecas no podía celebrarse sin una animación lectora. Y así, pudimos disfrutar de la actuación de  Manuel Ferrero, cuenta cuentos, un encantador profesional de la tradición oral, quien consiguió toda nuestra atención además de emocionarnos. ¡Gracias Manuel!

    Así finalizó el primer día, no sin antes compartir impresiones en una más que deseada cena. 

    Hasta aquí un pequeño primer resumen de lo que aconteció a lo largo de la jornada inicial del congreso.

    Buenas noches,  ¡BIBLIOMOVILEROS! 



    dimarts, 3 de desembre de 2013

    COVA DEL CANELOBRE


    El passat 26 de novembre visitàrem La cova del Canelobre en Bussot. 

    Dies abans tots els grups d'infantil i primària havien llegit  

    "La llegenda de la Cova del Canelobre" 

     que forma part del llibre

     "El secret de les cinc llegendes" de Llorenç Giménez.


     
    Aprofitàrem el viatge per conéixer el procés d'elaboració del torró de Xixona visitant 
    el Museu del Torró a la fàbrica on es produeixen els torrons "1880" i "El Lobo"

    Els alumnes d'infantil visitaren l'empresa Lopetes on, acabada la campanya 

    d'elaboració de torrons, estaven immersos en la dels massapà.


    El que ningú s'esperava era que Llorenç, l'autor del llibre, ens acompanyara aquell 

    matí regalant-nos una animació lectora, soportara un entrevista i ens regalara un 

    cartell del llibre i aquest vídeo.

    video


    Si trobeu l'errada del vídeo publiqueu-ho als comentaris. Busqueu! Busqueu!




    dilluns, 2 de desembre de 2013

    ELS ANIMALS

    Estimats alumnes de la classe dels Llops de la Teixera, he comprovat que esteu realitzant un mapa conceptual gegant de la unitat dels animals.







    Ací us deixe una presentacion sobre els animals en general i, una altra sobre els animals vertebrats. Espere que us ajude en els vostres treballs.

    Seguiu, què aneu molt bé!